Rode wijn, groene bossen, witte stranden... en grijze lucht

13 november 2017 - Byron Bay, Australië

De roadtrip ‘Down Under’ hebben we vanaf Adelaide weer voortgezet via Adelaide hills, Murray river, Borossa valley, Mcclaren valley, The Grampians, Tower hill, Great Ocean Road, Great Otway National Park, Melbourne, Katunga, Jervis Bay, Sydney en de Blue Mountains naar Byron Bay.

RODE WIJN:

Laten de eerst genoemde stops hierboven nou toevallig allemaal bekende Australische wijnregio`s zijn (Adelaide hills, Murray river, Borossa valley, Mcclaren valley). Stuk voor stuk hebben we ze  gezien en hebben ze ons niet alleen voorzien van rode wijn, maar later ook van rode wangetjes. In eerste instantie waren we niet bekend met deze wijnregio`s en eigenlijk ook niet met het fenomeen ‘wijn’. Beide zijn we geen wijndrinkers en we konden ook niet echt zeggen dat we het lekker vonden. Maar daar kwam verandering in. In Adelaide hebben we weer een wederontmoetingen gehad met Tom en Blanca, een stelletjes dat we eerder in Indonesië ontmoet hadden. Tom en Blanca lusten wel een wijntje en waren goed op de hoogte van de zogenaamde ‘Cellar doors’ waar men gratis wijn kan proeven. Als je er dan toch bent, kun je net zo goed even proeven toch? Of het door het reizen komt weten we niet, maar onze smaakpapillen zijn klaarblijkelijk toch enigszins verandert, want de wijntjes smaakte beter dan ze ooit hebben gedaan.

Na de Adelaide Hills hebben we nog 3 wijnregio`s aangedaan. Dat de wijn goed smaakte was natuurlijk maar bijzaak, want de wijnregio`s zagen er gewoon echt heel mooi uit ;).

GROENE BOSSEN:

De natuurlijke pracht van Australië verveelt ons nooit. Alle Nationale parken die we onderweg passeren zijn voor ons een reden om te stoppen en deze te bewonderen. Wandelen naar hoge bergtoppen in ‘The Grampians’, Watervallen in de ‘Blue Mountains’, Door prachtige bossen in ‘Great Otway’ en op zoek naar wild in ‘Tower hill’. We hebben veel mooie vogels gespot, achter kangoeroes aan gehuppeld, een stapje achteruit gedaan voor slangen en spinnen, gewandeld met emu`s, gekampeerd tussen de koala`s en walvissen langs de kust zien zwemmen! (Joyce d`r droom is uitgekomen!!)

WITTE STRANDEN:

Te beginnen met de parelwitte stranden rondom en ten zuiden van Adelaide.

Vervolgens de Great Ocean Road. Een 300 kilometer lange weg van Warnnabool naar Melbourne, die slingert langs steile kliffen en prachtig witte stranden. Door al dat geslinger, alle mooie plekjes onderweg en wat kleine probleempjes met de auto hebben we hier 3 dagen over gedaan. Twelve appostles, the grotto, Johanna Beach of Apollo bay, om maar wat plaatsten te noemen, allemaal hoogtepunten… genieten!

Daarna kwamen een van de meest witte stranden ter wereld rondom Jervis Bay, wat ten zuiden ligt van Sydney. Hyams beach was werkelijk een visitekaartje en iets noordelijker hebben we een trekking gemaakt naar de bijzondere ‘Figure eight pool’.

GRIJZE LUCHT:

Maar het kan natuurlijk nooit helemaal perfect zijn, want het weer zat helaas wel een beetje tegen de afgelopen weken. Donkere wolken hingen het grootste gedeelte van de dag boven het hoofd en voorzagen ons zo nu en dan van een nat pak. De wind loeide op en testte ons tentje gedurende de nacht flink uit en de temperatuurmeter gaf maar zelden twee cijfers aan. Maar goed… niet alles kan altijd meezitten. En ondertussen zitten we deze blog gewoon lekker aan het strand in Byron Bay te schrijven terwijl het zonnetje schijnt, we mogen niet klagen!

THE FLAT BATTERY DAY:

Na 15.000 kilometer en nul probleem met de auto, waren we dan toch eindelijk een de beurt. Eerst een lekke band. Gelukkig hadden we een reserve band bij dus dat was zo gefikst. Daarna wilde de auto de volgende morgen niet meer starten. Een lege accu misschien? Na het geprobeerd te hebben met startkabels en twee jumpstarters werden we toch een beetje zenuwachtig… We hebben de verzekering gebeld en die konden ons wel komen helpen, maar als het dan toch een lege accu zou blijken te zijn zou dat ons zo’n 200 dollar gaan kosten. Hmm… Toch nog maar een keer proberen. Uiteindelijk hebben we een boer aangehouden met z`n trekker als laatste redmiddel. Gelukkig gaf die wel de volle mep stroom wat genoeg was om onze wagen weer aan te slingeren. We konden er mee door rijden tot Melbourne waar we de accu hebben laten vervangen. Gelukkig maar!

CITYTRIPPEN:

Adelaide, leuk maar niet echt bijzonder.

Melbourne, een grote moderne stad. Op het eerste gezicht indrukwekkend door alle hoge gebouwen. Toch is er voor toeristen niet veel te doen, maar omdat we met mensen waren die de ‘hidden gems’ van de stad kennen hebben we ons toch heel goed vermaakt! We hebben veel gezellige barretjes met locals gevonden, er hangt een goed sfeertje, zeker voor zo`n grote stad!

Sydney was een verassende stad. Er is ontzettend veel te doen en te zien en zeker indrukwekkender dan Melbourne en Adelaide. De sfeer vonden we in Melbourne beter, Sydney was als stad indrukwekkender en de omgeving van Adelaide was weer heel leuk. Het heeft allemaal wat!

KATUNGA:

Katunga, Een dorpje met 300 inwoners in de middle of nowhere. Hier zijn we bij het glastuinbouwbedrijf van een vriend van ons van de HAS een kijkje gaan nemen. Hij zit nu natuurlijk gewoon op school in Nederland, maar we zijn met open armen ontvangen door zijn familie. Weer eens lekker Brabants ouwehoeren!

HEADING NORTH:

Vanaf Sydney zijn we via de kust naar Byron Bay gereden. Byron Bay is een hippiedorp aan een prachtig strand. Rondlopen op blote voeten, gekleurde kleren en gordijnrokken, dreadlocks en een gitaar in de handen zijn hier de norm. En ohja, een goedgevulde spacecake als ontbijt of een dikke peuk met wat groen spul erin mogen we niet vergeten. Daar doen we niet aan mee, en onze levenswijze staat ver af van deze hippies. Maar ondanks dat houden we ontzettend van de sfeer die hier in Byron Bay hangt. Mensen zijn aardig, de sfeer is relaxt en iedereen laat elkaar zijn gang gaan, zonder oordeel. Een goede plek om tot rust te komen, mensen te ontmoeten en op het strand te liggen met op de achtergrond altijd wel ergens een straatmuzikant.

EN VERDER:
Inmiddels komen we al weer bijna aan het einde van ons avontuur down under. De komende weken rijden we verder naar het noorden, tot aan Cairns, waar we onze auto moeten afleveren. Onderweg zijn nog een hoop mooie dingen te zien, dus we zullen ons zeker niet vervelen! Hooroo and no worries ;)

1. Jan van Seters:
    13 november 2017
    Ds Luther King had de juiste woorden: I had a dream....
    Dit geldt zekker voor jullie.
    Een droom die uitkomt.
    Geniet van iedere dag en wij genieten mee.
    Het mooiste moet nog komen!
    Het moment dat wij jullie in de armen mogen sluiten.
    Groetjes van opa.
  2. Anouk en Twan:
    13 november 2017
    Weer een prachtig verhaal!
    Heel veel plezier en veilige kilometers nog!
    Zie jullie snel lieverds!
    Dikke kus
  3. Jan van Seters:
    13 november 2017
    Opa had al n reactie maar ik wil ook .wat ben ik blij dat jullie de wijntjes ook lekker vinden heb ik tenminsten n maatje ,grapje .maar wat n geweldig land wwer ,jullie weten de plekjes wel te vinden .wel erg hoog de wandeling langs die rots daar ging ik niet mee. Prachtige foto's wwer dat zwarte ding bij het rode water staat je erg leuk Fientje .Het gaat samen ook lekker he dat zien we aan hoe jullie stralen.nog n week of 8/9 dan zijn jullie eindelijk weer hier.Blijf nog maar lekker even genieten en blijf voorzichtig 😘😘😂😂🍷🍷💋💋
  4. Sjors van Gils:
    13 november 2017
    Het blijft een genot om jullie verhalen te lezen! En ook al heb je dit boek weer bijna uit, het hoofdstuk tot aan Cairns zal vast en zeker de moeite waard zijn! Enjoy en tot in Januari!
  5. Ton:
    13 november 2017
    Het is iedere keer weer jammer dat het verhaal eindigd en de foto's gezien zijn. Je krijgt er geen genoeg van. Veel plezier nog enop naar het volgende hoofstuk