Van honderden moskeeën naar duizenden tempels, we zijn op Bali!!

19 augustus 2017 - Labuan Bajo, Indonesië

Jaja, daar gaan de blanke Aziaten weer op hun ‘motorbike’. Dit keer van links, naar rechts en van voor, naar achter en weer terug middendoor het eiland Bali! In slechts 4 dagen hebben we het hele eiland  gezien en hebben we genoten van de Balinese Hindoeïstische cultuur die je hier overal terug ziet komen. In 4 dagen tijd zijn we GEEN ÉÉN KEER gewekt door een moskee, we houden van dit eiland! Op iedere straathoek zien we hier tempels, duizenden dus! Slechts een paar hebben we bezocht, waaronder een tempelcomplex dat 55 tempels bezit. Hier hebben we iets bijzonders meegemaakt. We kregen een soort van privé ceremonie door een lokale Hindoe, die ons rondleidde door het park. Helemaal compleet met bloemen achter onze oren, een doping met heilig water en rijst op onze voorhoofd geplakt. Een speciale ervaring! Hij heeft ons het hele ritueel van het bidden uitgelegd en veel vertelt over de tempels.

Na deze vredige ceremonie kwamen we weer met beide benen in de westerse wereld in ‘Kuta’. Kuta is een kustplaats vol met dronken Australiërs en andere zatte westerlingen. We waren weer in een totaal andere wereld. Uit de tientallen discotheken klonk keiharde muziek, overal waren felle flikkerende lampen en grote reclameborden, halfnaakte danseressen op straat, op iedere straathoek werd marihuana aangeboden en we hebben wel twintig McDonalds restaurants gezien. Een cultuurshock dus!

Ook hebben we kennis gemaakt met een stroming binnen het Hindoeïsme die op een bijzondere manier met overleden mensen omgaat. Ze leggen de lijken neer naast een heilige boom, maar op onverklaarbare wijze gaan de lijken niet stinken. Het verhaal gaat dat dat komt door de heilige boom, en dat als je hout van de heilige boom in de fik steekt het ineens wel enorm gaat stinken naar lijken. Wanneer het lijk vergaan is gooien ze de botten weg, maar de schedel bewaren ze, want daar zitten de herinneringen van de overledene nog in volgens hen. De schedels leggen ze naast de heilige boom. Een bijzondere plek dus, maar ook een beetje akelig…

In Lovina, een heel leuk plaatsje aan de noordkust, hebben we voor het eerst in ons leven kennis gemaakt met nóg een andere wereld, namelijk de onderwaterwereld. We hebben twee duiken gemaakt tot wel 10 meter diep, naar prachtige koraalriffen vol met honderden vissoorten, die gewoon onder je door kwamen zwemmen! Heel bijzonder dat er onder water nog een wereld bestaat waar je vanuit je bootje helemaal geen idee van hebt. De speciaal hiervoor aangeschafte onderwatercamera was helaas leeg (beginnersfout…), dus we kunnen jullie geen foto`s laten zien. Maar niet getreurd! We vonden het duiken zo leuk dat we dat zeker nog vaker gaan doen! Dus nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ook zijn we met een bootje dolfijnen gaan spotten, we hebben er wel 20 gezien! De dag hebben we afgesloten met een mooie zonsondergang op een rustig strandje met een aantal locals en andere backpackers waar me met z`n allen muziek aan het maken waren onder het genot van een biertje J en een of ander lokaal gestookt drankje (dat best hard aan kwam…). Een gezellige avond als afsluiter van een bijzondere dag!

Ook hebben we ons visum voor Indonesië verlengt deze week. Schijnbaar is dat hier ellende en duurt dat 6 werkdagen, wisten wij veel...  Voor ons was dat een beetje een probleem, want je moet het visum ophalen in dezelfde stad als waar je de aanvraag doet. En aangezien wij steeds van de ene naar de andere kant van een eiland reizen is dat best lastig. De enige optie voor ons bleek dus een noodaanvraag. Het zou dan 3 dagen duren, maar we moesten wel het dubbele betalen… Helaas hadden we geen andere keus. Na 3 dagen gingen wij dus braaf ons paspoort ophalen bij het immigratie kantoor. Ook dat bleek nog een hele onderneming… We hadden die nacht geslapen in een hotel waar geen stroom bleek te zijn, dus mijn telefoon met de kaart was helemaal leeg. Dat betekende dat we met ons scootertje in een enorm grote en drukke stad het immigratie kantoor moesten zien te vinden zonder de kaart. Dat is absoluut geen aanrader… Na het aan 30 mensen gevraagd te hebben en van hot naar her te zijn gestuurd arriveerden we meer als een uur later bij het kantoor, gelukkig! Maar dat was nog niet alles…. Na 2 uur wachten mochten we een kamertje binnenkomen. Daar zat een man die net zo goed een robot had kunnen zijn. 'Look at camera’, ‘finger’, ‘next finger’ …. ‘oke go’. Binnen 1 minuut waren we allebei klaar. We stonden al met onze handen op om onze paspoorten aan te pakken, maar we kregen ze niet terug.  Volgens deze man zou dat nog 3 dagen duren. Dat was even paniek, want we zouden de volgende dag vliegen en dat is lastig zonder paspoort… Als gekken zijn we op zoek gegaan naar de man die we extra betaald hadden voor een snellere procedure. Hij kon ons gelukkig geruststellen, we konden onze paspoorten die avond bij zijn kantoor komen ophalen, pfieuw… Eind goed al goed, maar wat een avontuur!

Ons brommertje hebben we weer ingeleverd en we staan nu op het vliegveld om verder oostwaarts te vliegen naar ‘Flores’. We laten de beeldschone rijstterrassen, mooie stranden en prachtige tempels van Bali achter ons. We gaan weg van de toeristen en op naar het volgende avontuur!

P.s.: Als je in Indonesië ijsthee bestelt krijg je letterlijk koude thee met ijsklontjes er in… Jammie….

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Omi:
    19 augustus 2017
    Lieve Joyce en Dirk Jan kunnen jullie al deze indrukken nog wel verwerken,wat is het daar mooi he .Jullie moeten in de avond wel kapot zijn ,wat jullie in een week deleven doet n ander in n heel leven,zorg dat je nog wat over houd voor de rest van de wereld.hup naar het volgende eiland.we zijn zo blij met jullie verslagen zo voelen wij ook n beetje plezier .Ga nog meer genieten schatten
  2. Vla:
    19 augustus 2017
    Je zou toch zeggen dat jullie van eiland naar eiland hoppen.
    Blijkt het steeds van de ene wereld naar de andere.,, Fantastisch!